We zijn nu dus anderhalf jaar verder, en wat blijkt. Plopsa blijft verder groeien en investeren in de parken. Ik zal deze keer inzoomen op het grootste Plopsa Park, Plopsaland de Panne.
Afgelopen dinsdag, 21 mei, zijn we met een delegatie van toekomstig vrijetijdsmanagers afgereisd naar de Panne. Eenmaal in het zuidwesten van Belgiƫ aangekomen, werden we opgewacht door de parkmanager Wim Wouters. Omdat het park gesloten was hadden we de perfecte mogelijkheid om op ons gemak met Wim een rondje te lopen door het verlaten park. Ondertussen hadden we de mogelijkheid om over alles vragen te stellen en meneer Wouters gaf op alle vragen een zeer goed antwoord.
Gedurende de rondleiding werd me langzamerhand duidelijk dat een park als Plopsa, gelieerd aan tv-merken, een totaal andere uitbreidingsstrategie moet hanteren dan een park met blijvende merken. Dit was een interessante bevinding waar ik nog nooit zo over had nagedacht, maar eigenlijk is het heel erg logisch. Wanneer je werkt met tv-merken moet je ervoor zorgen dat je snel kunt reageren op de populariteit van het desbetreffende merk. Het is dus van belang om een park te runnen waarin bepaalde thema's gemakkelijk zijn aan te passen. Dit doet Plopsaland door middel van veel 2D thematisatie. Des te vlakker de objecten des te makkelijker het weer is aan te passen aan de nieuwste hypes en trends. Je ziet dit ook terug op bijna alle gevels van gebouwen en attracties, maar ook aan de verschillende transformaties die bepaalde themagebieden in de afgelopen jaren al hebben ondergaan.
Als we het dan toch al over thema hebben, bij elke nieuwe investering hanteert het park de volgende vuistregel: "voor elke euro naar techniek, gaat er ook een euro naar thematisatie", aldus Wim Wouters. Dat is best een groot commitment voor een park als Plopsaland, maar het betaald zich wel uit. Als je binnenloopt in het Mayaland, de grote all-weather indoorhal, verbaas je je over de details en kwaliteit in de aankleding van de hal. Wanneer je die hal vergelijkt met bijvoorbeeld de indoorhallen van Toverland, gaat mijn voorkeur toch echt zeker uit naar de hal in Plopsaland.
Mayaland, de indoorhal van Plopsa de Panne |
Het theater, het hotel en het zwembad zullen aangrenzen aan het centrale ingangsplein worden gebouwd van Plopsa. Dit heeft ook een strategische reden. De reeds aanwezige restaurants en merchandisewinkels en het overdekte Mayaland, liggen ook aan dit ingangsplein. Tezamen met het zwembad en het theater, wordt dit ingangsplein de ideale hub voor hotelgasten. Dit is tevens ook de reden waarom het hotel pas als laatste gebouwd zal worden.
Het vernieuwde ingangsplein, het witte gebouw rechts is het nieuwe theater in aanbouw |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten